חילופי עונות ברפואה הסינית

מה קורה שמסתיים הקיץ, ומגיע החורף ?

שינויים גדולים מחייבים את הגוף במאמצי הסתגלות ומאמצים אלו מפגישים אותנו עם צורות של מחלות ילדים ומבוגרים שחולים יותר בתקופת מעבר או שמפתחים רגישות נפשית וגופנית. מאמר זה מציג את ההבנה העמוקה של חילופי האנרגיה שמתרחשת במקביל בטבע הכולל ובתוכנו.

חילופי עונות ברפואה הסינית

סוף הקיץ ותחילת הסתיו היא עונה של תחילת ההכנות לחורף. אמנם בארצנו החורף אינו קר באופן חריג או סוער באופן קיצוני אבל כשאנחנו משווים אותו לקיץ המאד חם אנחנו מבינים שיש פער גדול בין תכונות מזג האוויר. הפרשים גדולים של מזג אוויר דורשים תקופת הסתגלות ואז תקופת התרגלות ואז בדרך כלל כבר מסתיימת העונה ואנחנו צריכים שוב להסתגל ולהתרגל למציאות אחרת. הקיץ מתחיל לסיים את עונתו ויעידו על כך החצבים והערבים שמתחילם להיות נוחים יותר.  התבוננות בטבע סביבנו מראה שכאילו די לו, הוא כבר ייבש לחלוטין ועכשיו הוא צריך חומרים שמזינים מחדש. הקיץ הוא עונה של התרחבות, פתיחות והסרת גבולות. הסתיו הוא עונת מעבר בה אנחנו מצמצמים את פעילותנו ומגלים שוב את הגבולות הברורים ביותר לקראת החורף בו התנועה היא פנימה. שינוי משמעותי קורה בעונת מעבר זו וככל שנהיה יותר מוכנים נוכל להנות ממנה יותר וללמוד על עצמנו שעורים חשובים.   

סוף עונת הקיץ

צריך להבין את התנועה המיוחדת שמתרחשת בעונה זו – הקיץ, שיא הפריחה וההבשלה של פירות האדמה, העלמות הגבולות ופתיחת מרחבים לכל עבר, יכולתנו לראות מרחבים ומרחק והתחושה שאפשר להגיע לכל מקום כל הזמן.  הילדים יוצאים ממסגרות ונמצאים במרחב חופשי ויש תחושה כללית של התרופפות וכל זה תחת חום גדול ותנועה.(זה נכון שבשעות החום הגדול אנחנו רוצים להאט ולהתקרר אבל משהו בטבע המציאות הוא של תנועה)

  • טיפ – סוף הקיץ היא תקופה של הבשלה היא תקופה של הנאה מהיצירה שלנו ושל למידה על עצמנו דרך צפיה בדברים שיצרנו. קחו לכם את הזמן למלא אוויר עם גאווה בריאות ולהנות על מה שמגיע.
ואז מגיע הסתיו

ואז מגיע הסתיו ומשיל את החלקים היבשים והמתים ומתכונן לקלוט לתוכו חומרים מזינים חדשים. השלת הישן, שלכת כדוגמה, היא מעשה נבון מאד – ההכנה לקליטה של חמרים חדשים מדרבנת את המערכת לשמור רק על החלקים שיכולים לגדול ולהוסיף חיים וחבל לה לבזבז משאבים על חלקים יבשים שמקומם בעבר.
התכווצות זו מטרתה להכין את האדם לקראת החורף, לקראת כניסתו הביתה ושהותו עם עצמו. התכווצות זו היא התמקדות בעיקר תוך כדי התנתקות מהדברים המיותרים המכבידים.
חשוב לזכור שהסתיו הוא עונת מעבר וזה קצת כמו צומת בכביש או יותר נכון מחלף – עוברים בו כדי לעבור לדרך שונה, כביש אחר, עונה אחרת. סתיו היא עונה שחשיבותה עצומה בשביל שנוכל להתכונן לחורף.

  • טיפ – סדר בארונות הבית, סדר במטבח, סדר בכל מקום שאפשר לפנות ממנו דברים שאינם נחוצים. מהסתיו כדאי להמשיך רק עם מה שבאמת צריך. פינוי מרחב בתרמיל החיים שלנו יאפשר לחומרים חדשים להיכנס.  
חורף

חורף היא העונה בה הגרעין מקבל השקיה ומתחיל להתמלא כדי שיהיה לו כוח לפרוץ באביב. בחורף יש התכנסות פנימה והתמקדות בהזנת הגרעין הפנימי, "גרעין הפוטנציאל", המקור של מה שיניץ באביב. כל התחלה דורשת משאבים יותר מאשר ההמשך. זה נכון לגבי תהליכים מכל סוג שהוא ונכון גם לתהליך הגדילה ככה שתחילת התהליך מתרחש בחורף ובשלב זה אין אנו רואים דבר.   הכל מתרחש מתחת לאדמה או בעצם בתוך האדמה או הבטן. כך לגבי צמחים חדשים, כך לגבי הריון של חיות בר שממליטות באביב וכך לגבי תהליכים פנימיים שלנו.  תהליך הגדילה דורש בחורף זמן הבשלה והתכוננות לקראת פריצה.

  • טיפ – בחורף כל אחד מאיתנו מגדל משהו חדש בתוכו ונדרשת סבלנות עד שהדבר החדש יהיה מוכן לצאת החוצה ולהראות את עצמו. סבלנות נדרשת כלפי האחר וכלפי עצמנו.

"מעברים" יכולים לתפוס אותנו לא מוכנים. הצורך האנושי בקביעות ויציבות מתנגש עם המציאות שכל הזמן משתנה. הפער שנוצר יכול להתבטא בסבל ויכול להתבטא בהבנה. חילופי עונות הם אחד הצמתים הגדולים בפער הזה שבין הרצון למוכר ולקבוע לבין התחדשות. התקררות, לדוגמה, היא תהליך שינוי של הגוף כדי לחזק את מערכת החיסון שלו ולצמצם את הפער כדי להתאמן למציאות חדשה. באופן כללי ההבנה ש"מציאות חיה היא מציאות משתנה", יש בכוחה להכיל הרבה מהדברים שקשה לקבל.
השענו על המשענת, מלאו ריאותכם באוויר, התרחקו קצת ממציאות החיים ותראו את היופי.

שתף את הפוסט

לתיאום טיפול בדיקור, או פגישת אבחון ראשוני, ללא עלות:

 או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן