טיפול במחלות כרוניות ברפואה סינית

מחלה כרונית היא מחלה שנמצאת בגופו של החולה לאורך זמן, לפעמים כל החיים. מחלה כרונית היא קשה לטיפול כי לפעמים אין ממנה החלמה וצריך לתמוך בגוף הסוחב עמו משקל כבד של מחלה קבועה. מה הרפואה הסינית יודעת להציע למחלות הכרוניות הנפוצות ?

טיפול במחלות כרוניות ברפואה סינית

מחלה כרונית יכולה להיות קבועה במצבה לאורך זמן ויכולה להיות פרוגרסיבית, מתקדמת, בהתקפים או ברצף. מחלה כרונית קבועה היא מחלה שצריך למצוא את הדרכים הטובות ביותר לשלב אותה בחיים עם כמה שפחות כאבים וסבל. מחלה כרונית פרוגרסיבית היא מחלה שצריך לנסות ולהאט את קצב ההתדרדרות שלה ובהתפרצות התקף – לעשות כל מה שאפשר כדי לצמצם את הכאבים ואת הפגיעה במערכות הגופניות השונות. הרבה מחלות כרוניות נמצאות כבר במצב שהגוף לא יכול להחלים מהן  וצריך לדעת שמצבים בהם אפשר לרפא מחלה כרונית הם מיוחדים. ברוב המקרים הטיפול מיועד לעזור תוך כדי חיזוק.

מהן המחלות הכרוניות הנפוצות ומה המאפיינים שלהן ?

בראש רשימת המחלות הכרוניות הנפוצות בארצנו נמצאות מחלות הסרטן ובעיות הלב. "סרטן" הוא שם לקבוצת מחלות בהן ישנה התחלקות תאים לא נשלטת עד כדי היווצרות גידול שיכול להפריע להתנהלות גופנית בריאה.
קבוצת מחלות הסרטן מכילה מחלות  שחלקן שונות לחלוטין האחת מהשנייה  ולכן קצת קשה להתייחס אליהן כקבוצה עם מאפיינים ברורים.  בעיות לב הן קבוצת בעיות שקשורות לחולשת תפקודים מסוימים של הלב. (בעבר מחלת לב היתה המחלה הכרונית המובילה). מחלה כרונית יכולה להיווצר  מכמה סיבות – היא יכולה להיווצר מגידול שמערכת החיסון של הגוף לא זיהתה בזמן והוא נהיה מאיים על הבריאות, היא  יכולה להיות מהידרדרות אטית של איבר מסוים כמו הלב/לבלב/כליות/כבד, היא יכולה להופיע בעקבות טראומה או בעקבות תורשה גנטית.
כאבים, עייפות והתשה גופנית ונפשית יחד עם חשש גדול שנובע מאיום  קיומי הם סימפטומים מאפיינים של מחלות כרוניות. התערבות טיפולית במצבים האלה חייבת להיות מאד מדויקת ולענות על הסימנים הכלליים  ועל קשיים שיש לכל אחד ואחד.

מה מציע הטיפול הרפואי המודרני במחלות כרוניות ?

הדבר הראשון שהרפואה, כל סוג של רפואה,  רוצה לעשות זה לעזור לחולה להחלים מכל מחלה. בעצם זה הדבר השני – הדבר הראשון זה לא לפגוע בחולה ולא להחמיר את מצבו.

מחלה כרונית היא נושא שצריך לראות בו משהו אחר כי כאן לא צפויה החלמה. במקרה הטוב הרפואה מצליחה לעצור את התדרדרות המחלה ולייצב את החולה בריאותית לתקופת זמן שיכולה להיות ארוכה מאד ובמקרה הפחות טוב – הרפואה המודרנית יודעת לטפל בסימנים הנלווים כשהמטרה העיקרית היא צמצום הסבל. התרגלות לרעיון של חיים בליווי מחלה צמודה שגורמת סבל היא לא פשוטה ודורשת התארגנות מערכתית.  רוב החולים במחלות כרוניות הם אנשים בגיל מבוגר והופעת המחלה מחייבת את הסביבה המשפחתית להתגייס לטובת העניין. .  זה השלב בו מאד חשוב לבדוק עזרה של  ליווי מקצועי נפשי, חוץ מזה הרפואי, כדי לשים לב להתדרדרות נפשית ונטייה לדיכאוןהטיפולים הרפואיים נעשים בהתאמה לכל חולה על פי צרכיו כדי לטפל בכאבים וביתר הבעיות הרפואיות. הענף ברפואה המערבית שמטפל בכך נקרא רפואה משמרת, "רפואה פליאטיבית", וענף זה מתקדם בשנים האחרונות בצעדי ענק.

מה מציעה הרפואה הסינית במחלה כרונית?

תכנית הטיפול שהרפואה הסינית יודעת להציע לחולה במחלה כרונית מתמקדת בשלושה כיוונים:

1. עצירת התדרדרות המחלה..
  2. החזרת יכולות תפקודיות שנפגעו.
  3.  טיפול בסימפטומים נלווים.

עוד לפני שאפרט על כל סעיף חשוב להדגיש שלמרות שעצירת התדרדרות המחלה נראית כחשובה ביותר יש מקרים בהם דווקא הסימפטומים הנלווים, כאבים מכל סוג שהוא/שיעול/עצירות/שלשול וכ"ו, יכולים לגרום לסבל משמעותי ואז סדר העדיפות  הטיפולי ישתנה בהתאם.
ועכשיו להסבר התכנית בקווים כלליים –

יכולת חיזוק האיברים והמערכות הגופניות והנפשיות של הרפואה הסינית היא הכלי החזק ביותר והיא שיכולה לשנות את התמונה הגדולה. מחלה כרונית היא מצב של חולשה בו הגוף מסתגל למציאות חדשה, מציאות עם סבל מתיש ומגביל.  התדרדרות המחלה היא שילוב של התעצמות מחולל המחלה עצמו ושל החלשות המערכת שאמורה להגן על הגוף נגד המחלות. הרפואה הסינית יודעת לטפל בהחלשת מחולל המחלה ובמקביל בחיזוק המערכת המגוננת.
התחזקות הגוף, בעקבות הטיפול, מאפשרת החזרת יכולות שתמיד היו פעילות ושנחלשו עם המחלה. הטיפול בסימפטומים הנלווים נעשה לפי הסימפטום עצמו – יש כאלה שהרפואה הסינית יודעת להעלים בקלות ויש כאלה שלו.

מה לגבי שילוב טיפולי בין רפואה מודרנית ורפואה סינית ?

אצל רבים השילוב הטיפולי הוא השילוב המתאים ביותר. הרפואה המודרנית מאד טובה בהתמודדות עם סימפטומים שונים ויש לה יכולת מעולה לצמצם את השפעת מחולל המחלה על הגוף בעוד שהרפואה הסינית מאד טובה בחיזוק האיברים והמערכות כדי לבנות את היכולות מחדש. השילוב של צמצום ה"רע" מצד אחד וחיזוק ה"טוב" מהצד השני הוא בהרבה מקרים היעיל ביותר.

היכולת לצעוד בין שתי סוגי הרפואה מחייבת מקצועיות גבוהה והרבה ניסיון. הדרך לשלב דורשת מיומנויות של אבחון תמידי והתאמה חוזרת ונשנית. טובת החולה במחלה הכרונית היא המטרה העיקרית וצמצום הסבל תוך כדי התחזקות היא הדרך.

לקביעת טיפול התקשרו אל יוסי לוי: 072-3302204
או השאירו את פרטיכם בסרגל בצד שמאל.

שתף את הפוסט