%d7%a2%d7%a6%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%aa%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%a7%d7%95%d7%aa

עצירות אצל תינוקות

עצירות אצל תינוקות: סיבות ואפשרויות טיפול

עצירות מופיעה בקרב 3 עד 5 אחוזים מהתינוקות עד גיל שנה והופכת להיות גורם אשר מדיר שינה מעיני הורים רבים. ככל הנראה גם מביא לסבל לא קטן עבור העוללים הקטנים. להלן כל הסיבות להופעת עצירות בתינוקות ואפשרויות הטיפול בתופעה שכיחה זו.

הסיבות לתופעה

מרגע יציאתם לאוויר העולם, על התינוקות ללמוד לעכל מזון דרך מערכת העיכול. זהו עולם ומלואו במונחים של התפתחות וגדילה ולעיתים הדבר לא עובר בצורה חלקה. עצירות אצל תינוקות עשויה לנבוע מסיבות רבות, ואלו השכיחות שבהן:
• תחליפי חלב – ידוע כי חלב אם מהווה את התזונה הטובה ביותר עבור התינוק. הסיבה לכך היא
ההרכב הטבעי והשלם אשר בין היתר גם נספג היטב במערכת העיכול. תחליפי חלב עשויים לגרום
לעצירות ויש לקחת זאת בחשבון.

• רגישות לחלב – לעיתים רבות רגישויות שונות של התינוק עשויות להתבטא בעצירות.
הדבר נכון לגבי חלב פרה, אך גם לגבי תחליפי חלב ע"ב חלב.

• תוספי ברזל – מגיל חצי שנה ממליץ משרד הבריאות על מתן ברזל לתינוקות למניעת אנמיה.
עצירות אצל תינוקות עשויה להיגרם עקב טיפות הברזל כחלק מתופעת הלוואי שלהן. במקרים כאלה
יש להיוועץ ברופא המשפחה ,אשר יוכל לבחור להמליץ על החלפת הפורמולה ובמקרים קשים יותר,
להורות על הפסקת מתן הברזל.

• מעבר למזון מוצק – ברוב המקרים מדובר בתופעה חולפת אך יש תמיד להיות עם היד על הדופק.
חשוב להרבות במזונות עשירים בסיבים תזונתיים ושתיית נוזלים.

עצירות בתינוקות עשויה לנבוע גם מסיבות נפשיות, אותן מאד חשוב לזהות (כאשר התינוק מתאפק במכוון על מנת שלא לשחרר צואה). ישנן סיבות נוספות, נדירות יותר אשר אף הן עשויות לגרום לתופעה, ביניהן תסמונת הירשפרונג, בעיות מבניות במעיים, היפותירואידיזם, בוטוליזם (Infantile botulism) ועוד.

כיצד מטפלים?

אם העצירות מתחילה במקביל לאחד השינויים שהזכרנו מקודם ואינה נמשכת יותר מ- 3 ימים או שלא מופיע דם (אדום או שחור) בצואה, אין מה להזדרז ולבקר את רופא המשפחה.
ניתן לעסות את בטן התינוק בעדינות ובתנועות מעגליות וגם לדחוף בעדינות את רגליו כלפי החזה על מנת לעודד פריסטלטיקה.
מבחינת תכשירים, רופא המשפחה יוכל להמליץ לכם על נרות גליצרין, שמן פרפין וסיבים תזונתיים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי שימוש חורג באמצעים אלו עלול להזיק לתינוקכם. לכן וודאו כי אינכם חורגים מהמינון אשר נקבע ע"י הרופא.

לסיכום, עצירות אצל תינוקות עשויה להיות בלתי נמנעת. יש להיות עם היד על הדופק אך כמו כן גם לא להילחץ כאשר עוברים ימים ספורים ביותר ללא מתן צואה.
עצירות שמתחילה במקביל לאחד השינויים שהזכרנו למעלה, שינוי אוכל, שינוי סטטוס וכ"ו יכולה לעבור באופן טבעי וללא התערבות. לפעמים העצירות יכולה להמשך עד 3 ימים ואם הילד לא מראה סימנים של אי נוחות – גם זה בסדר. עצירות נמשכת היא סימן חשוב ללכת לבדיקה את רופא הילדים כדי לאבחן שאין אחת מהבעיות הנדירות ולגשת לטיפול.

עצירות נגרמת מהשינויים הגדולים או בעצם מהתרגלות הגוף למציאות חדשה, מציאות שדורשת ממנו פעולות אחרות שמפעילות מערכות אחרות. התחזקות המקומות החלשים והשתלבות האיברים הפנימיים כולם לכדי מערכת אחת שפועלת כמו שכל כף היד פועלת כגוף אחד למרות שהיא מורכבת מאצבעות בודדות – לזה מערכת העיכול צריכה להתרגל.

הדיקור הסיני מאד יעיל בטיפול בקשיים של מערכת העיכול בגלל יכולתו הגבוהה לחזק את המערכת. האבחון והטיפול ישפיעו באופן מיידי ויתנו כלים לתינוק ולהוריו להתמודדות קלה עם התופעה.

אם התינוק שלכם סובל מעצירות, קבעו טיפול והתקשרו אל יוסי לוי: 072-3302204
או השאירו את פרטיכם בסרגל בצד שמאל.

שתף את הפוסט

לתיאום טיפול בדיקור, או פגישת אבחון ראשוני, ללא עלות:

 או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן