אישה נושמת לרווחה

נשימה – הקשר בין המציאות לגוף ולנפש

הריאות ברפואה הסינית אחראיות על הגנת הגוף. הריאות מפקדות על מערכת החיסון של הגוף ככה שכל פעם שיש משהו חדש שיכול לפגוע בגוף – הריאות מתייצבות לפעולה. הן גם אחראיות על העור שהוא חומת ההפרדה  בין העולם החיצוני והעולם הפנימי – מחוץ לעור זה העולם ומתחתיו – אני. בגלל שהמציאות העוטפת כל הזמן משתנה אלה הריאות ששומרות על ערנות ומתאימות את מצב הגוף והנפש שלנו לחיים.

שילוב הגוף והנפש עומד בבסיס התפיסה הסינית להבנת נפש וגוף האדם. נפשו של האדם נבנית כשילוב בין נסיבות המציאות לבין הגנטיקה הרגשית. המיזוג של שני אלה פועל כדרכו של נהר – סוחף לתוכו את פגעי המציאות ומערבב אותם, טוב טוב, עם מבנה האישיות ובכך גורם לזרם הנהר להשתנות לפי דרישות הדרך ועוצמת הזרם.

גופו של אדם פועל באופן דומה, גם הוא משלב את נסיבות החיים עם המבנה הגנטי וגם מביא לידי ביטוי את החוזקות ואת החולשות, במקומות המדויקים של ציר הנהר.

מערכת הנשימה היא שעומדת בחזית השילוב. מערכת הנשימה נושאת לתוך הגוף אוויר ומפנה חומרים שהגוף אינו צריך. לכאורה מערכת פשוטה שתפקידה מוגדר וידוע, למעשה זוהי מערכת מורכבת מאין-כמותה שצריכה להיות ערה ומדויקת לצרכי הגוף, כי הרי כמות האוויר מוכתבת על ידי דרישת הגוף.

מערכת הנשימה היא המערכת הפנימית היחידה שעובדת בקשר רציף, בכל רגע נתון בכל חיינו עם החיצון ולכן היא אחראית על הקשר בין הגוף הפנימי לעולם סביבו. הריאות פוגשות את האוויר החיצוני ומכניסות אותו ישירות לקודש הקודשים – לבית החזה היכן שנמצא הלב הלא הוא ה"קיסר" ברפואה הסינית, ושם הן מחליטות מה צריך להישאר ולהתפזר בגוף ומה לצאת.

אז מה כל כך מיוחד בתפקיד הריאות? הן אחראיות על השתלבות המערכת הגופנית והנפשית עם המציאות. אדם שפוסע לבדו במקום מאיים ופתאום שומע רעש שמקפיץ את חושיו – נשימתו נעתקת. או במילים אחרות – הריאות מזהות שיש כאן תחושת איום גדול ועוצרות את הנשימה, מיד עם שוך האיום הנשימה חוזרת לעצמה באנחת רווחה. זאת התנהגות במצב קיצון.

הריאות ביצעו את תפקידן וליוו את המערכת ביציאה מהשגרה, תחושת סכנה מידית, וליוו אותה בחזרה אל השגרה. השינויים האלו הם הדוגמא הפשוטה והמובהקת ביותר לתפקיד הריאות שאמורות לזהות את הקורה בחוץ, בעולם החיצון ולהכניסו לעולם הפנימי.

החיים הם בדרך כלל לא במצב קיצון כי אם באפור ושם העומס הקבוע שיושב על רובנו בא לידי ביטוי בצמצום הנשימה ומכאן הקושי של הגוף ל"קבל" את מלוא תצרוכתו ולכן הריאות הן אחד המקומות הסובלים באופן כרוני מתפקוד שאינו מלא. כאן נמצאת גם התשובה לעומס הרב שיושב על המערכת הגופנית/נפשית.

תרגילי נשימה הם מהטובים שבדרכים להפגת המתח שחיינו נמצאים בו. אם ננשום טוב – נהיה בטוב.

שתף את הפוסט

לתיאום טיפול בדיקור, או פגישת אבחון ראשוני, ללא עלות:

 או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן