דלקת אוזניים טיפול בעזרת דיקור סיני

דלקות אוזניים היא אחת המחלות השכיחות אצל תינוקות וילדים. ההופעה שלה מאד דרמטית והיא מצליחה לעורר אצלנו אימה רבה. דיקור סיני הוא תשובה רפואית מצוינת למחלה

הילד מתעורר באמצע הלילה עם צרחות ומצוקה גדולה. הוא מתעסק עם האוזן, בדרך כלל רק עם אחת מהאוזניים. הפתאומיות בה מופיעה הדלקת, יחד עם עוצמת הכאב הקיצונית בנוסף לחוסר האונים שלנו למראה מצוקת הילד – כל אלה שמים אותנו במצב חרד למדי וצריך להבין שיש פתרונות מאד מוצלחים לבעיה שנראית מבהילה במיוחד.

מהי דלקת אוזניים?

ישנם סוגים שונים של דלקות באוזניים כאשר הנפוצה ביותר היא הדלקת ב"אוזן התיכונה". הכוונה היא למקום מאד צר בו נגרמת חסימה בתנועת הנוזלים וכמו שבמים עומדים, למשל ביצה,  יש פריחה והתרבות של מחלות – גם בתוך האוזן של הפעוט זה מה שקורה. חסימת הנוזלים מתרחשת כאשר יש חדירת מחולל מחלה חיצוני, בדרך כלל וירוס, שגורם להתקררות וליצירת לחות שהיא צמיגה ויכולה לחסום מעברים צרים במיוחד כמו באוזן התיכונה.

מתי תופיע הדלקת ואצל מי?

דלקת אוזניים מגיעה כהתפתחות של התקררות במערכת הנשימה העליונה. אצל ילדים רבים היא תבוא יחד עם נזלת, חום גבוה ולפעמים מעורבות של מערכת העיכול – שלשולים ועצירות. דלקת אוזניים גם יכולה להופיע ללא סימנים מוקדמים של התקררות. היא יכולה להופיע לבדה.
אנשים שונים נוטים לחולשות במקומות שונים וכך גם עם תינוקות/ילדים בנוגע למקומות בהם מופיעה התקררות. יש ילדים שאוזניים זה האזור הרגיש אצלם ולכן נראה אצלם דלקות חוזרות. לילדים אלה נציע טיפול מחזק שיעבוד כמניעה מחזרה נוספת של הדלקת.
דלקות אוזניים באופן כללי הן בעיה נפוצה מאד. אחוז גדול מהילדים יחווה דלקת כזו פעם או פעמיים ואחוז מתוכם יחווה דלקות אוזניים חוזרות.

איך מטפלים בבית בדלקת אוזניים אקוטית?

הטיפול המיידי בדלקת אוזניים הוא טיפול שרוצה להרגיע את הכאבים
מתכון לטיפול בייתי מיידי להרגעת  כאב האוזניים :
– לוקחים שן אחת של שום, קולפים אותה ומניחים אותה בתוך כף עם שמן זית.
– את הכף מניחים מעל להבת גז עד שהשום הופך זהוב.
– מורידים את הכף מעל האש, זורקים את השן שום  ונותנים לשמן להתקרר.
– מניחים פתיל של צמר גפן בתוך השמן ואז באוזן של הילד.
– אפשר לשמור את השמן עד 24 שעות לשימוש חוזר

דלקת אוזניים - טיפול בעזרת דיקור סיני

איך הרפואה הסינית רואה דלקת אוזניים?

דלקת אוזניים בראיית הרפואה הסינית מעידה על חולשה של מערכת החיסון, חולשה שמאפשרת ללחות להצטבר באזור הפנים והראש ולחסום זרימה תקינה של נוזלים ואוויר בכל המעברים. האיברים הבסיסיים הם האיברים שקשורים למערכת החיסון, הריאות ומערכת העיכול שחולשה שלהם מאפשרת את ההתקררות והצטברות הלחות.
האוזניים משקפות גם את מצב הכליות ולכן במצב של חולשה חוזרת נבדוק את מצב הכליות.
צריך להבדיל בין מצב אקוטי לחולשה כרונית. במצב אקוטי יש התקררות והמטרה המידית היא להקל בכאבים וביתר סימני ההתקררות. במצב כרוני הכאב הוא מינורי ואז המטרה העיקרית היא לחזק את האיברים הרלבנטים.
הקפדה על תזונה מתאימה שאינה כוללת מייצרי לחות כמו מוצרי חלב, מנגו, בננות, אבוקדו וכ"ו היא מאד משמעותית בתקופת הטיפול כדי לאפשר לגוף להתחזק בלי שידרש למאמצים גדולים במקביל.

טיפול בעזרת דיקור סיני

דיקור סיני הוא אחד הכלים הנחקרים ביותר לטיפול בדלקת אוזניים.
ביכולתו לגייס את מערכת החיסון כדי להניע את הנוזלים במקומות בהם יש הצטברות.  הדיקור הסיני מפעיל את הכוחות הפנימיים כדי להדוף את חדירת מחולל המחלה החוצה מהגוף וכדי לפזר את הדלקת.
השימוש ביכולת העצמית של הגוף להתמודד עם המחלה היא מרכיב חשוב בבניית הביטחון החיסוני של המערכת.
מערכת החיסון נבנית מאימון והתגברות על מכשולים .

לאיזה תוצאות לצפות?

הדיקור הסיני מאד יעיל בטיפול בדלקת אוזניים אקוטית.  בדרך כלל תוך דקות יש הטבה בכאבים ותוך כמה שעות הם חולפים.
הורים רבים חוששים שלא לקחת טיפול אנטיביוטיקה ולהם אני ממליץ לשאול את רופא הילדים אם אפשר לחכות יום נוסף לפני שמתחילים בטיפול התרופתי ולדחות אותו אם יש שיפור. רוב רופאי הילדים מאשרים להמתין וכמעט אצל כל התינוקות/ילדים יש שיפור כל כך משמעותי שאין צורך בתרופות.
טיפול בדלקת חוזרת נמשך תקופה יותר ארוכה וכדאי להתמיד במספר הפגישות אותם ממליץ המטפל.

*מאד חשוב לבוא לטיפול אחד נוסף אחרי שהדלקת נרגעה כדי לתמוך בשיקום המערכת.

דלקת אוזניים היא מחלה מאד מלחיצה ומאד דרמטית בהופעה שלה. ילדים רבים באים לקליניקה עם דלקת כזו.  צריך לדעת מה אפשר לעשות ומומלץ  להתערב טיפולית אצל מטפל שמתמחה בילדים. דיקור סיני הוא אחת הפתרונות המידיים והבריאים ביותר.