דיקור סיני ורפואה משלימה

דיקור סיני ורפואה משלימה

הרפואה המשלימה תופסת חלק גדול מאד ממערך הרפואה בארצנו. כל בתי החולים וקופת החולים מחזיקים מטפלים מוסמכים במקצועות השונים של הרפואה המשלימה, הביטוחים הרפואיים הפרטיים מכירים בטיפולים אלה כחלק מפוליסות הביטוח והיום ברור שהנתח המשמעותי הזה מסל הרפואה הוא חלק חשוב וחיוני.

מאמר זה בא כדי לעשות סדר בענפי הרפואה המשלימה תוך הצגתם לפי שטחי טיפול. הרפואה המשלימה באופן כללי באה מהבסיס של גוף / נפש מה שאומר שהיא מוצאת קשר הדוק בין המצב הגופני למצב הנפשי. בשנים האחרונות נערכו ונערכים אלפי מחקרים שיודעים לראות את הקשר הזה אבל צריך לזכור שרק לפני מספר עשורים עדיין חשבנו שהנושאים מנותקים.

הגדרת מונחים מוכרים

מונחים שאנחנו נוטים לשמוע הרבה ולא תמיד שמים לב או מבינים אותם עד הסוף:

"רפואה אלטרנטיבית" – המילה אלטרנטיבית מתורגמת בעברית ל- חלופית. המושג בכללו מתכוון לרפואה שמחליפה את הרפואה המקובלת, הרפואה המדעית המערבית.
המונח הוא מאד נפוץ למרות שבמציאות יש תחומים מוגדרים בהם אפשר לראות את הרפואה המשלימה כרפואה אלטרנטיבית.

"רפואה משלימה" – משלימה זה מלשון – שלם או להשלים. כאן הכוונה היא לרפואה שמשלימה את הרפואה המדעית המערבית במקומות בהן התשובות המקצועיות שלה חלשות.

"רפואה קונבנציונאלית"– המונח בא מאנגלית והוא מתורגם כ – שגרתי/מוכר. הכוונה לרפואה המדעית מערבית שנוכחת בכל המקומות בהם אנו פוגשים ברפואה המוכרת והרגילה.

באופן אישי אני משתמש לרוב בביטוי "רפואה משלימה" מתוך הבנה והערכה לשילוב ושיתוף הרפואות השונות כל עוד טובת המטופל ובעייתו עומדות כמטרה אליה נכון לכוון. משפחת הרפואה המשלימה היא משפחה שמכילה שיטות טיפול שונות שבחלקן דומות ובחלקן שונות לחלוטין.

מיפוי בסיסי של בני משפחת הרפואה המשלימה

שיטות הקשורות בהפעלת הגוף

שיטות הקשורות בהפעלת הגוף הן שיטות הרואות בגוף את המקום שמבטא את מצב הגוף/נפש ככה שבעיות גופניות יכולות לבטא מצוקה גופנית וגם יכולות לבטא מצוקה נפשית.

התפיסה לפיה הגוף הוא מקום ביטוי גם של הנפש מאפשר לפעמים לזהות בעיות רגשיות ולפתור אותן דרך עבודה עם הגוף. שיטות אלה מאמינות שבגוף מצוי הפתרון לבעיה והן פועלות תוך כדי הפעלת לחץ חיצוני ברמות שונות על הגוף ותוך כדי הנעת הגוף בדרכים מרפאות.

דיקור סיני, שימוש במחטים דקות לפי עקרונות הרפואה הסינית, נכנס לקבוצה זו כיוון שהוא עובד על אותו רעיון של אי הוספת חומרים לגוף וגם הוא מאמין שבגוף יש את הכוחות לריפוי.

בקבוצה זו של שיטות טיפול נמצא – רפלקסולוגיה, שיאצו, טווינא, אוסטאופטיה, יוגה, טאי צ'י,טריגר פוינט, כירופרטיקה, צ'י קונג, פלדנקרייז, שיטת אלכסנדר, שיטת אלבאום, פילאטיס, שיטת פאולה.

שיטות אנרגטיות ומחשבתיות

שיטות אנרגטיות ומחשבתיות. חלק משיטות אלה עובדות באופן אנרגטי שאינו מודע וחלקן תופסות את הכוח שיש במחשבת האדם ככלי טיפולי ובעצם מעניקות את המידע ואת האימון לעבור שינויים מחשבתיים כדי לרפא בעיות גופניות. שיטות אלה אינן כוללות מגע בגוף אלא עבודה אנרגטית שיכולה להתבצע לפעמים ממרחק רב.

השיטות כוללות – רייקי, NLP, תטא היליניג, מדיטציה, הילינג, ביו-פידבק, דמיון מודרך ועוד.

 

שיטות הקשורות בתזונה ותוספים חיצוניים לבליעה או למריחה

שיטות הקשורות בתזונה ותוספים חיצוניים לבליעה או למריחה. שיטות טיפול אלה מבינות שיש צורך להוסיף חומרים לגוף כדי להגיע לריפוי. תוספים אלה יכולים להיות בצורת שמן שנמרח על גוף או בצורת בליעה של תוספי מזון שהנם חומרים מרוכזים כמו ויטמין C או חומרים שעברו בישול וייבוש כמו צמחי מרפא סיניים ויש גם תוספים שהנם אנרגטיים כמו בהומאופתיה.

בקבוצת שיטות טיפול זו נמצא – ארומוטרפיה, נטורופתיה, הומאופטיה, צמחי מרפא סינים, רפואת הרמב"ם, פרחי באך, תזונה על פי הרפואה הסינית.

דיקור סיני ורפואה משלימה

למה יש מחקרים מועטים בנושא ?

מחקרים רפואיים קונבנציונאלים עובדים לפי עקרונות מסוימים שהרפואה המשלימה לא תמיד מתאימה לעמוד בדרישות מחקר אלו.

אסטמה לדוגמה, הנה מחלת ריאות שמתאפיינת בהצרות של כלי הנשימה. הרפואה הקונבנציונאלית מתארת אותה באופן אחד מסוים ומציעה מספר תרופות שמיועדות לעבוד על החולים במחלה זו. ברפואה הסינית למשל, יש שמונה סוגים שונים של אסטמה שכל אחד מהם נובע ממקור אחר ולכן כל אחד יטופל באופן אחר. אצל אחד יכולה להיות חולשה במערכת העיכול שהיא המקור לחולשת הריאות בעוד שאצל האחר בעיה בכבד יכולה להיות מקור העניין.

דיקור סיני ורפואה משלימה

הרפואה הסינית הרבה יותר מדויקת בזיהוי מקור המחלה ולכן הטיפול שהיא מציעה יהיה שונה ולעתים הפוך בין אדם לאדם. מחקר שבודק אם יש נקודות דיקור שמתאימות לטיפול באסטמה הוא באופן טבעי לא יכול להיות מתאים. אם היו רוצים לבדוק באמת את יעילות הדיקור הסיני לטיפול באסטמה היו צריכים לבחור חולים מאותו סוג של מקור אחד לבעיית אסטמה לבדוק נקודות דיקור בעבורו ומכאן להסיק מסקנות. בגלל שהחלוקה הזו נעשית רק הבנת הרפואה הסינית – לא ניתן לערוך מחקר זה.

האתגר במחקר המדעי ליעילות כלים טיפוליים מעולם הרפואה המשלימה הוא גדול ומדענים רבים מכל העולם עוסקים בו.

למה הרבה רופאים קונבנציונאלים מתנגדים לרפואה המשלימה ?

הרפואה הקונבנציונאלית היא רפואה מבוססת מדע ולכן העדר מחקר מתאים משאיר את הרופאים בחוסר מידע ומכאן התנגדותם למה שאינם מכירים. השנים האחרונות מעשירות את עולם המחקר המדעי באלפי מחקרים רלוונטיים להשפעת הרפואה המשלימה וזו אחת הסיבות שאפשרו את חדירת הרפואה המשלימה לתוך מעמקי הממסד הרפואי.

הסיבה השנייה שאפשרה כניסה זו היא כמובן ביקוש הקהל שדרש נוכחות של רפואה זו. כל שיטה שהוזכרה כאן היא בעלת יתרונות וחולשות שאותן צריך לברר לפני שניגשים לטיפול מתאים. ברור יסודי כולל בתוכו גם שיחה עם איש המקצוע שמייצג את השיטה כדי לבדוק אתו כמה מתאים הכלי הטיפולי וכמה הוא כמטפל מרגיש לכם האיש הנכון בשבילכם.

שתף את הפוסט

לתיאום טיפול בדיקור, או פגישת אבחון ראשוני, ללא עלות:

 או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן