מערכת העיכול – טיפול בדיקור סיני

מה התפקידים של מערכת העיכול שלנו?

מערכת העיכול נקראת מערכת בגלל שהיא בנויה מחלקים שונים שקשורים לתפקיד אחד גדול – הפיכת המזון שאנחנו מכניסים דרך הפה לאנרגיה שמתאימה לגוף ולפינוי מהיר של עודפי המזון.
במילים אחרות מערכת העיכול צריכה לקחת אוכל, נגיד תפוח, ולפרק אותו לרכיבים שאותם הגוף יכול לקחת ולהשתמש בהם כמו בדלק. ואת החלקים מהמזון שהגוף לא צריך – מערכת העיכול אמורה לפנות דרך הצואה.
כדי להיות מפורט יותר אציין שתחילת ה"עבודה" של מערכת העיכול מתרחשת עוד קודם – היא מקבלת הנחיה מהגוף לחומרים שהוא צריך ולפי זה המערכת אמורה לעורר תיאבון דווקא למזונות עם עושר של אותם רכיבים. כתבתי "אמורה" כי בדור שלנו שהאוכל הוא כל כך סנטטי ואין לנו אורך רוח להתמודד עם בדיקת סוגי המזון המתאים במיוחד אנחנו בעיקר אוכלים לפי הרגלים נפשיים ולפי צרכים פסיכולוגיים.

איך עובדת המערכת הזו?

1. תהליך העבודה של מערכת העיכול הוא פשוט – המזון נכנס לפה ומתחיל להתפרק בעזרת השיניים והרוק, משם הוא עובר דרך הוושט לקיבה שם הוא זוכה לפירוק נוסף בפרק זמן ארוך יותר, משם הוא עובר למעי הדק בו נערך מרבית הפירוק והספיגה ומשם המזון עובר להמשך טיפול במעי הגס  שם הרבה נוזלים  נספגים ממנו בחזרה לתוך הגוף ומשם הוא יוצא החוצה דרך פי הטבעת.
    באופן תקין מזון שנכנס לפה ויוצא בפי הטבעת עובר מסלול שמשכו  20-30 שעות.

מהן 4 הבעיות העיקריות במערכת העיכול ?

1. בחילה/הקאה
    2. כאבי בטן
    3. שלשול
    4. עצירות

בחילה – עם כניסת המזון לקיבה ואחר כך למעיים במצבי חולי או במצבים בהם אכלנו מזון שאינו מתאים, מקולקל/שומני מדי/חריף מדי/שרוף מדי ועוד, במצבים אלה הגוף רוצה לסמן לנו שיש לו אי נוחות גדולה וקושי תפקודי ולכן הוא בחילה או הקאה.
    טיפ טיפולי –  ללמוד מה היה המזון שיצר את הבחילה/הקאה ומה הייתה הכמות ולנסות להימנע מהם.

כאבי בטן – כאבי בטן הקשורים למערכת העיכול יהיו בדרך כלל בחלק הבטן העליונה, מעל הפופיק ועד צלעות בית החזה. הכאבים האלה יאופיינו בקשר ישיר עם אכילה – או במשך האכילה עצמה או שהופעתם תהיה אחרי אוכל. ביטוי נוסף יהיה שינויים בכאבים אחרי יציאה.
    טיפ טיפולי – כאבי בטן שקשורים בעיכול יגיבו מאד טוב לחימום עדין של הבטן, בקבוק חם לדוג' כדאי גם לבדוק עשר דקות של הליכה שבדרך כלל יקלו מאד.

שלשול – שלשול נוצר משתי סיבות עיקריות – אכילת משהו שהגוף מזהה כמזיק ורוצה להוציאו החוצה כמה שיותר מהר או מחולשה גופנית  שמתאימה להתקררות משמעותית.
    טיפ טיפולי – לא צריך לעצור שלשול. ברוב המקרים חשוב לתמוך בגוף ולשתות הרבה כדי למנוע התייבשות.

עצירות – יכולה להיות פתאומית אצל אנשים שלא חווים אותה בדרך כלל או שהיא מופיעה באופן קבוע אצל אלה המכירים אותה. עצירות מעידה על האטה בתנועת המזון במעיים ועל הצטברות של עודפי מזון שהיו צריכים לצאת ונותרו בתוך הגוף.  יש הרבה סיבות לעצירות אקוטית או כרונית אבל עיקר העניין זה הקושי של המערכת ל"דחוף" את שאריות המזון עד הוצאתה החוצה. הקושי הזה נובע מחולשת מערכת העיכול או אי התאמת המזון כמו שקורה במעבר מארץ לארץ עם מזון שונה או שרקע מנטלי שקשור בעיקר בביקורת עצמית חזקה או בקושי להוציא החוצה תחושות פנימיות.
    טיפ טיפולי – שתיה קבוע של כוס מים עם כף שמן זית וחצי לימון סחוט בבוקר תומכת בשימון המערכת ומחזקת אותה במקרים של עצירות.

דיקור סיני לטיפול במערכת העיכול ?

הטיפולים המשמעותיים ביותר הם אלה שיש בכוחם לחזק את המערכת, את השרירים שלה ולא לעשות את העבודה במקומם.
טיפולים בשיטות שונות ברפואה המשלימה המסורתית, רפלקסולוגיה, שיאצו, דיקור סיני, הומאופטיה הם יעילים ביותר להתגברות על החולשה של מערכת העיכול.

צריך לזכור שבריאות ותקינות מערכת העיכול היא משמעותית ביותר קיום הבריא שלנו כי היא שמספקת לגוף את הדלק הזמין ביותר לפעולתו.