דיקור סיני למיגרנה

מהי מגרינה?

כאב ראש חוזר המופיע כהתקף חוזר של 4 עד 72 שעות. התקף מיגרנה מאופיין במאפיינים קבועים אצל כל אחד.  הכאב יכול להופיע בצד אחד של הראש או במקום אחד אחר קבוע או בכל הראש, הוא יכול להיות פועם או עמום, מלווה בבחילה, הקאות ורגישות קיצונית לרעש ולאור. שכיחות המחלה באוכלוסיה –  16%מהבוגרים סובלים ממיגרנה והם מחולקים לנשים 22% מהאוכלוסייה הבוגרת וכ -10% גברים מהאוכלוסייה. בילדים עד גיל ההתבגרות יש כ  4% שסובלים ממיגרנה .
מיגרנה הוגדרה בעבר כמחלה של כלי דם ואילו בשנים האחרונות היא מוגדרת כמחלה שמשלבת בעיית כלי דם ואת המערכת העצבית.

חלוקה נוספת נעשית למיגרנה עם הופעת האורה או בלי.  האורה מופיע כשעה לפני התקף המיגרנה והוא מלווה בכתמים בראיה, הגבלות בתחום הראיה, הבזקים וטשטוש עד כדי עיוורון חלקי, סחרחורות ולעתים תופיע חולשה בתחושה הגופנית עד כדי שיתוק.בערך שליש מהסובלים ממיגרנה חווים הופעת האורה לפני ההתקף . ידוע על 70% מהסובלים ממיגרנה שיש להם בן משפחה מדרגה ראשונה, הורה/אחים, שסובל ממיגרנה. מדע הרפואה עדיין לא יודע בוודאות את סיבת הופעת המיגרנה.
טיפול – הרפואה המערבית מציעה טיפול מיידי במשככי כאבים במידות עצמה שונות בעת ההתקף ובטיפול שניתן לקחת כמניעה לא בעת התקף.

איך אפשר למנוע התקף?

1. זיהוי הזרזים האישיים. מומלץ לכתוב ביומן מתי יש התקף מיגרנה ולפי זה לזהות אם הוא קשור לעונה, לימי חום קיצוניים, תקופה הורמונלית מסוימת ועוד. שלב זיהוי ה"זרזים" הוא חשוב ביותר לאבחנה. מומלץ לנסות להוריד מהתפריט מזונות שמוגדרים "מסוכנים" כמו סוכרים ופחממות מזוקקות, שוקולד, אבוקדו, בוטנים, חריף ומטוגן. תהליך חיפוש ה"זרזים" הוא אישי.
  2. מתח ולחץ. סטרס הוא זרז משמעותי ליצירת מיגרנה וכל דבר שמחריף אותו הוא לא מתאים.
  3. חשיפה לאלכוהול. אם מופיע כאב ראש תוך 8 שעות מסיום השתייה הקשר בין הופעת התקף מיגרנה לבין שתייה הוא ישיר. הבשורה הטובה היא שיתכן וסוג מסוים של שתייה חריפה יעשה התקף וסוג אחר לא. פשוט צריך לבדוק.
  4. ויתור על ארוחות. ירידה בסוכר בדם עקב "קפיצה" על ארוחה יכול לגרום לדינמיקה של התקף מיגרנה. צריך לשים לב לאכול משהו כל 3 שעות. גם אם זה משהו קטן.
  5. צריכת מוגברת של קפה. צריכה רבה של קפה יכול לעורר כאב ראש שיכול להתפתח למיגרנה.
  6. חוסר שעות שינה.עייפות מרובה יכולה לגרום לחולשה ולמתח שביחד מעוררים הופעת מיגרנה.
  7. שתייה. מאד חשוב להקפיד על שתיית מים, 8 כוסות ביום. התייבשות היא גורם משמעותי ביצירת מיגרנה.
  8. עישון – אין מה להוסיף על נזקי העישון חוץ מזה שגם מיגרנה הוא יכול לעורר.

מה עושים במקרה של התקף מיגרנה

1. שימוש בקרח. מיגרנה היא ביטוי של דלקת ולכן מרגישים כמו חום פנימי שמנסה לפרוץ החוצה. שימוש באקלים קר, חדר ממוזג, או במקלחת מים קרים או בקוביות קרח בשקית המונחים על הראש – יכול להקל באופן מיידי.
  2. טכניקות הרגעה. עיסוי בצוואר ובכתפיים תוך כדי נשימה מודעת ואיטית יכולים להרגיע מאד את ההתפרצות של כאב הראש.
  3. שתייה מרובה של תה, אפשר קר, עם עלים ירוקים כמו נענע, מנטה, לואיזה, זוטה לבנה ועוד. העלים הירוקים מרגיעים ומקררים את אנרגיית הגוף. שתיה מרובה מאפשרת לגוף להתקרר ולשתן החוצה את עודפי החום שמייצרים את כאב הראש.
  4. דיקור סיני. מחקרים שונים מראים שדיקור סיני יודע להפיג את התקף המיגרנה באופן יעיל. כמובן שהטיפול מניעתי להפסקת המחלה הזו הוא המומלץ ביותר  אבל כדאי לדעת שגם בזמן ההתקף עצמו הדיקור מאד יעיל.
  5. שימוש במשככי כאבים. תרופות משככות כאבים יש בכמה רמות. יש תרופות הנמצאות על המדף בבית המרקחת ואין דורשות הפניית רופא ועד הכדורים החזקים ביותר. שימוש במשככי כאבים אינו מונע את ההתקף הבא של המיגרנה.