דיקור סיני לכאבי ראש

כאבי הראש, כמו כאבים אחרים בגוף, מחייבים אבחנה מדוייקת כדי ולטפל בהם ביעילות ובמהירות. הראש הינו האיבר הגבוה ביותר בגוף ותחום השפעתו על יתר הגוף הוא קריטי – שכיחות כאבי הראש אצל אנשים צעירים ומבוגרים מעידה על חוסר איזון ברמה משמעותית

חוסר איזון בגוף יכול להיות ממצבי עודף או חוסר המשפיעים על הראש. מצבי עודף יהיו מצבים בהם זרימת הדם והאנרגיה בראש היא מעל מה שהראש רגיל אליו ואז נחפש את השקט, הקור, החשוך והלבד. (סימנים מוכרים להרבה אנשים הסובלים ממיגרנה למשל). במצב של חוסר יסבול האדם מחוסר זרימת דם ואנרגיה לראש ויחווה סימנים נוספים של חולשה כמו סחרחורות, כתמים שחורים בראיה, אנרגיה כללית ירודה ועוד. הוא ככל הנראה יחפש קירבת אדם קרוב, חום וגם מזון – כלומר במצבי חוסר יחפש האדם את הדברים העשויים למלא אותו.

סוגי כאבי ראש

כאמור ישנם הבדלים מהותיים בין כאבי ראש מעודף או חוסר אבל ישנם מרכיבים נוספים הקשורים למעורבות של מערכות נוספות בגוף. מעורבות זו תבוא לידי ביטוי במיקום ועוצמת כאבי הראש – יש כאבים שנרגיש במצח או ברקות, ברום הגולגולת או בעורף ולעיתים זה בכמה מקומות בו זמנית. ייתכן ויהיו גם סימפטומים נוספים כמו כאבים בלסת, באוזן, יובש בפה, לחץ על הסינוסים ועוד.
אלמנט אבחנתי נוסף הוא כמובן עוצמת כאבי הראש. לעיתים מתחיל כאב הראש באופן חלש ומתחזק,  לעיתים הוא מתחיל בעוצמה מלאה ואז נחלש הדרגתית או נעלם בבת אחת. כמובן ששכיחות ההופעה היא משמעותית מאד.
האם כאב הראש מגיע אחרי מנוחה? ואולי אחרי אוכל? האם הוא מופיע בעקבות כעס? רק בערב? רק בבוקר? האם הוא מופיע אחרי מזון מסויים או שתיית דבר מה? וכמה פעמים בחודש הוא מבקר, כל יום, כל שבוע, רק לפני הופעת ווסת, רק אחרי… האם הוא בא באביב או בסתיו ועוד. מידע רב ככל הניתן עוזר לבנות אבחנה מדוייקת.

טיפול מיידי או טיפול מונע

טיפול מיידי להפסקת הכאב הוא הקל ביותר מבחינה רפואית. כל סוגי הרפואה יודעים לעשות זאת, ברמות עוצמה שונות. טיפול שיודע להעלים את כאבי הראש מהשורש ובכך לעשות שלא יופיעו בהמשך – זו המטרה בטיפול ברפואה הסינית והיא מתאפשרת בעזרת האבחנה המדוייקת.

בטיפול המיידי כדאי לזכור שצריך להתחיל מהרמה הקלה ביותר של הטיפול, שתיית מים רבה ומנוחה ורק אז לעבור לרמות עוצמתיות יותר. תמיד כדאי להתחיל ברמות הנמוכות גם אם בסוף נצטרך "תותחים חזקים".

הבדלים בין שיטת הטיפול

ישנם לא מעט הבדלים בין שיטת הטיפול הרפואית הקונבנציונאלית לבין הרפואה הסינית.
על פי רוב, הטיפול אותו יודעת הרפואה הקונבנציונלית להציע הוא טיפול מיידי. מי שסובל מכאבי ראש ברמות הגבוהות מוצע לו "טיפול מונע" באופן קבוע – נטילת תרופות קבועות. ברוב המקרים סיבת הופעת כאבי הראש לא מאובחנת באופן מלא ולכן לא ניתן לה מענה יציב.
ברפואה הסינית הטיפול במיידי ניתן בעיקר במקרים בהם בא הסובל עם כאב ראש עכשווי. ועדיין, עיקר העניין הוא לתת טיפול שיאזן את המערכות כדי שלא תצטרכנה לייצר כאב ראש. ושם נבחן עומק היכולות של המטפל המנוסה  והרפואה הסינית בכלל.