דיקור סיני לכאבי גב

הגוף יודע מתי הוא מגזים

על גשר מסויים יכולות לנסוע עד שלוש מכוניות באותו זמן.
ברור שאם יעלו עליו בבת אחת שבע מכוניות יקרו דברים לא טובים.
התרמיל שאנחנו נושאים על הגב כל חיינו הוא כבד.
השנה האחרונה הוסיפה משקל מוגזם לתרמיל האישי של כל אחד מאיתנו וככל שעובר הזמן השפעתו על גופנו ונפשנו הולכת והופכת להיות בלתי אפשרית.
אז למה כתבתי בכותרת המאמר שהגוף יודע מתי הוא מגזים ?
גוף האדם הוא מערכת חכמה שברגע שהיא מזהה חולשה שיכולה לסכן אותה היא מיד מגבילה אותנו בצורה ברורה. למשל מישהו שעובר דירה ובאופן חד פעמי מרים דברים כבדים וקם למחרת עם גב כואב ותפוס – זה קורה בגלל שהגוף מזהה שהעמסנו יותר מהרגיל על השרירים והוא חושש שאם נמשיך ככה נפגע במערכת. מה הוא עושה?  מייצר לנו כאבים בגב שיגבילו את המאמצים וייגרמו לכך שנזהר ולא נרים ארגזים כבדים.
זה כמובן אישי ושונה בין כל אחת ואחד.  לכל אחד מאיתנו יש רמה אחרת בה הגוף מזהה שהסכנה מוגזמת – אם המשקל הוא כבד מדי או שמערכת השרירים שלו חלשה.
כך הגוף שלנו עובד. אם זה מוגזם ומייצר סיכון אפשרי, הגוף שלנו יודע לעבד את הסכנה ולהגביל אותה.
אתמול ביקרה אצלי מטופלת הסובלת ממיגרנות בתדירות גוברת והולכת. אם לפני שנה הייתה מופיעה מיגרנה אחת בחודש, היום זה כבר אחת ליומיים. מיגרנה היא מצב של חוסר איזון פנימי הנובע מחולשה בה הגוף שואף לשמור לעצמו את כוחותיו ולא להתאמץ ולהגיב לגירויים חיצוניים. אז מה הוא עושה? הוא גורם לנו לחפש שקט וחושך וקור וגורם לנו לעיתים לבחילות והקאות. במילים אחרות הוא גורם לנו לא לרצות לאכול, לרצות להיכנס לחדר חשוך, להדליק מזגן ולבקש שלא ידברו איתנו. כך הגוף בחוכמתו דואג שלא נאבד כוחות בהתמודדות עם דברים חיצוניים. במקרה הזה – עם כאב הראש או המיגרנה.
אוקי, אז הבנו לגבי דרכי התקשורת הברורים של הגוף מה לגבי הנפש? בדיוק אותו דבר. כשהגוף מזהה סכנה בגלל משקל נפשי כבד מדי כמו לחץ או פחד או תחושת אחריות כבדה או חוסר אונים הוא מייצר סימנים ברורים של הגזמה. זה יכול להיות בצורה של הפרעות שינה, חוסר יכולת להתרכז, חרדה, דיכאון, עצבנות יתר, קושי לנוח, קושי לנשום ועוד.
כל הסימנים האלה נועדו כדי שנשים לב שהגוף-נפש מזהים מצב של סכנה עכשווית ויש לבדוק מה אפשר לשנות.
אז מה עושים?
ישנם שני פתרונות שעשויים להקל באופן מיידי.
הראשון הוא להפחית את המשקל על הגוף. להבין שאנחנו כורעים תחת נטל מוגזם ולנסות לרכך. פחות חשיפה למשל לשידורי חדשות ופוליטיקה, פחות ויכוחים מיותרים, זיהוי של הכעס שלנו על משהו או מישהו והתרחקות מאותו נושא כעס. גם כשמישהו חותך אותנו בכביש והאינסטינקט הראשוני שלנו הוא לצאת עליו במאתיים קמ"ש, כשאנחנו נותנים לרגע הזה לעבור, שעתיים אחר כך זה נעלם כלא היה.
הדבר השני הוא חיזוק המערכת. החל מתזונה מתאימה, פעילות גופנית מתונה ושינה רציפה וטובה.
לעזרה של חיזוק המערכת נולדה גם הרפואה הסינית שיודעת לגעת ולשפר בדיוק את הנקודות האלו.
מטופל שסובל מכאבי גב בגלל שנים של חוסר פעילות גופנית יכול לבלוע כדורים משככי כאבים או להתחיל ללכת לאימוני כושר-גופני.
הדיקור הסיני פועל על שני המישורים. הוא מומלץ כמשכך כאבים עיקרי על פי ארגון הבריאות העולמי ובמקביל הוא יודע להפעיל את הגוף-נפש כדי שיתחזקו ממש כמו בדוגמא של חדר הכושר וזה כוחו הגדול.
תקופה קשוחה כמו זו שאנו נמצאים בה בימים אלה או בשנה האחרונה, סוחטת את כוחותינו עד הקצה ומעבר. אם נמשיך להתעלם מהסימנים המוגזמים הם יתחזקו ויתחזקו עד שיהיה קשה לתקנם.
הקשבה לגוף ולנפש שלנו, במיוחד בתקופה כזו היא קריטית. להקשיב לגוף אינה רק סיסמה של ארגוני בריאות עולמיים, זו אחריות אישית של כל אחת ואחד מאיתנו.

שתף את הפוסט

phone icon דילוג לתוכן